Joves i museus un binomi guanyador
dilluns, 12 d’abril del 2021
El museu pot esdevenir un revulsiu social per això, cal impulsar-ne el compromís amb els públics. Una acció fonamental per esdevenir espais de treball i agents de canvi són les aliances i fer-les sobretot amb els Joves
Producció i consum sostenibles, impuls de productes de proximitat, sobirania alimentària, reducció de les desigualtats, lluita contra la pobresa i la desigualtat econòmica i social, igualtat de gènere, oportunitats laborals dignes … La societat catalana postcovid afronta més que mai reptes transcendentals, de com fixem i qui fixi aquestes bases per fer-los front en dependrà un futur més just i sostenible socialment. Per a fer-ho la cultura en general té un paper essencial, i en aquest sentit els museus poden esdevenir agents de canvi i espais de treball, per això cal canviar el paradigma i articular una acció als museus que vagi més enllà d’un contenidor bonic que conserva la cultura. El museu pot esdevenir un revulsiu per això, cal impulsar-ne el compromís social.
Entre altres una acció fonamental per a fer-ho són les Aliances i fer-les amb els Joves, per treballar de costat i fer front als reptes que afrontem. Els joves tenen l’energia per canviar el món. Com podrien els joves contribuir amb els museus a fer això possible? Els hi vindria de gust fer-ho? Ens voldrien ajudar? Se’ls acut com? Què haurien de fer els museus perquè els joves vinguin i els utilitzin individualment, fora del marc de la família i l’escola? Aquestes són algunes de les preguntes que ens fèiem el grup de l’Edcamp Museus i Educació. Sovint –com a mínim aquí a Catalunya– els joves i els museus hem estat d’esquena. Els nens visiten els museus amb la família i l’escola, després deixen de venir fins que són grans. Aquesta és la nostra visió, la de la gent que treballa als museus. Interpretem: els joves no ens volen, voldríem que vinguessin, però no som prou interessants per ells.
Una companya responsable de museus ens deia: Llegint el Padlet, del Edcamp penses que potser el que ens fa falta és parlar. Ens estan demanant que fem coses per a ells. No les fem perquè pensem que no ens volen. Potser no ens volen perquè no les fem. Llegint les etiquetes del Padlet he pensat que des dels museus actuem/programem per als joves des de la por.
Si tot va bé l’Edcamp joves i museu pot ser un espai trencar aquesta imatge i dir que els museus poden ser un espai de creixement, d’aprenentatge pels joves i a l’hora perquè nosaltres també aprenguem dels joves.
Aquest Edcamp és un dels primers espais de trobada on els museus volem practicar l’escolta activa per iniciar un procés de treball entre els Joves i els Museus un binomi guanyador que cal fomentar, conjurem-nos?
Equip Edcamp Museus i Educació