TIKTOK: CONQUISTARÀ LES INSTITUCIONS MUSEÍSTIQUES?
dijous, 4 de febrer del 2021
En aquesta plataforma, la novetat és la clau indiscutible i el subscriptor espera veure contingut entretingut, breu i, sobretot, fresc. TikTok ofereix una viralitat exponencial i sembla que, com més pintoresc sigui el contingut, millor.
Anirà calant aquesta nova plataforma als museus? No ho sabem, encara. Les primeres experiències encara són esporàdiques, però sens dubte, algunes d’elles provocadores (que ja és com a Adhoc Cultura ens agrada).
La qüestió quí serà veure quants museus s’hi apunten, quins continguts hi comparteixen i, sobretot, amb quin objectiu, llenguatge i target.
Avui ens ha inspirat aquesta entrada de MuseumNext: How Arts Organisations Can Use TikTok de Manuel Charr–
Què ofereix TikTok que altres plataformes de xarxes socials no?
TikTok ofereix una viralitat exponencial i sembla que, com més pintoresc sigui el contingut, millor. Alguns exemples en són: Galeria Uffizi, el Rijksmuseum, Museum of London, Black Country Museum que, amb publicacions més o menys convencionals, han aconseguit tenir presència en una plataforma que ha assolit una audiència mundial de més de 800 milions en 4 anys i on la majoria dels molts subscriptors pertanyen a la franja dels 20 a 49 anys (atenció especial a la d’entre 20 a 35 que sovint no sabem com atraure als museus. Tot i que diuen que quan a una plataforma pensada per a adolescents, hi arriben “els ganàpies”, aquests primers ja estan pensant en deixar-la per anar-ne a una altra…).
Què significa el sorprenent auge de TikTok, en l’àmbit dels museus? Com a mínim, que cal plantejar-se’l com una via més de difusió i màrqueting, ja que no és només una app on veiem obres que “parlen” (amb aquests llavis sincronitzats d’estètica vintage). L’American Ballet Theatre, per exemple, hi ha pogut desenvolupar els seus objectius, estroncats per les mesures de seguretat.
En aquesta plataforma, la novetat és la clau indiscutible i el subscriptor espera veure contingut entretingut, breu i, sobretot, fresc. Per fer una bona entrada, es pot optar pel suport d’algun “influencer” (compte ara amb l’onada contra alguns youtubers…) o es pot generar una pràctica de cocreació per augmentar el contingut i la participació fins que el seguiment hagi crescut prou. En tot cas, actuar per obtenir avantatges sobre altres organitzacions que no són tant ambicioses amb la seva presència a les xarxes socials.
El que sembla clar és que ens calen nous prescriptors i ambaixadors en els museus i, tot i que Tiktok no en serà la via exclusiva per aconseguir-los, ja s’estan creant aquells perfils professionals que ens ajudaran a generar nou contingut per arribar a nous públics.
Rosó Cortada i Núria Serrat